Farabi (Ebû Nasr Muhammed b. Muhammed b. Tarhan b. Uzluğ el-Fârâbî et-Türkî); Kazakistan doğumlu, gökbilimci, müzisyen ve filozof.
941, 948 (yeniden gözden geçirme)
330
14. yy Öncesi
Bağdat, Dımaşk (Şam). Yeniden gözden geçirme: Mısır.
Orijinal eserin nerede olduğuna
ilişkin bilgiye ulaşılamamıştır.
İlk basım: Friedrich Dieterici,
Leiden 1895.
Ulaşılabilir arşiv kaynakları:
Diyarbakır İl Halk Kütüphanesi, 21 Hk 403/2. Ehlü'l-Medineti'l-Fazıla, Ebû Nasr Muhammed b. Muhammed b. Uzlug el-Fârâbî, 726 (1325).
2.
110 sayfa
Arapça. Düz yazı.
Aristoteles.
Farabi’nin Antik Yunan
felsefesine hâkim olduğu bilinmektedir, öyle ki çevirmenin kitabın ön sözünde
belirttiği üzere “ben Aristo zamanında gelseydim, onun en iyi şakirtlerinden
olurdum” demiştir. Bu eserdeki temel yaklaşımında da Platon ve Aristoteles’ten
esinlendiği düşünülebilir. Ancak varlık kavramı ve varlığın epistemolojisi
üzerinden karşılaştırıldığında, Farabi’nin yaklaşımının temel İslam felsefesine
yakın olduğu görülmektedir.
Eserin ana kurgusu erdemli bir
kentin nasıl kurulabileceği üzerinedir.
Eserin varlık felsefesini ele
aldığı ilk 27 fasıl, Tanrının ispata gerek olmayacak derecede birliği ve
varlığının kabulü ile başlar. İlk fasıllarda Tanrının sıfatlarına yer verilir;
ilk varlık, ilk sebep, bir ve ezeli, âlim, hâkim, hak, hay. Tüm kavramların
gerçek anlamı tanrı’da bulunur ve O bilfiil akıldır. İnsanlar eğer, maddeden
soyutlanıp bilfiil akıl haline gelirlerse O’nu daha iyi anlayacaklardır.
Varlıkları, ay üstü ve ay altı
varlıklar olarak ikiye ayırır. Ay üstü varlıklar mükemmel bir düzen içinde
bozulmadan var olan metafizik varlıklar iken ay altı varlıklar maddede vücut
bulduğundan mükemmellikten uzaktır. Bu noktadan sonra ay altı varlıklardan olan
insanların varlığı ve yaşamı hakkında görüşlerini anlatan Farabi, ay altı
dünyada da ay üstü dünyada olduğu gibi mükemmel düzenin nasıl kurulabileceğini
tartışır ve siyaset felsefesine giriş yapar.
Eser, 28. Fasıldan itibaren
Farabi’nin siyaset felsefesi üzerinden dünya üzerinde yaşamak için “gerekli
gördüğü” şehir kavramının tanımlarına geçer. Önceden belirtildiği üzere eserin
bölümleri farklı tenkitli metinlerde farklı sayılarda olsa da, siyaset
felsefesine giriş öncesinde varlık felsefesine çok daha uzun yer verilmesi,
Farabi’nin bireylerde oluşan toplumlarda ve bu toplumların dünya üzerindeki
yaşamlarının kurgusunda tek varlık olarak Tanrı ve onun suretlerinden olan
insan varlığının özü fikrinin hâkim olduğu sonucu çıkarılabilir.
28. fasıldan sonra ele alınan
kentleri de içerik anlamında iki bölüme ayırmak mümkündür. Bunlar fazıl
(erdemli, ideal) kentler ve cahil kentlerdir. Farabi’nin, temel felsefesi
mutluluk üzerinedir, Farabi’ye göre her varlık mutlu olmak ister. El Medinet-ul
Fazıla eserinde ise faziletli ve mutlu bir kentin ütopyası kurgulanmıştır.
Burada kent, mekânsal bir olgu olmaktan ziyade sosyal bir bütünlük olarak
tanımlanır. Toplumsal olan bu bütünlük, tıpkı insan bedeni gibi organlardan
oluşur ve organlarımız gibi sosyal işleyiş de hiyerarşik bir bütün oluşturmalı
ve birimin başında erdemli bir yönetici bulunmalıdır. Bu bakımdan Farabi’nin
erdemli yönetici tasvirinin, Platon’un mağara alegorisinde her şeyi dışarıdan
izleyen ve bu nedenle toplumları yönlendirecek olan filozof tasviri ile
benzerlik gösterdiği düşünülebilir.
Faziletli kentin tanımı tek iken
karşıtı olarak kullandığı cahil kentler ise birden çok sıfat ve alt başlıkla
tanımlanmaktadır. Farabi’ye göre cahil kentler, şu kentlerin biri ya da
birkaçını bünyesinde barındıran kentlerdir;
Zaruri kentler; yiyecek, içecek
giyecek gibi zaruri ihtiyaçları miktarla tanımlayıp, sahip olmak için halkın birbirine yardımcı oluğu kentlerdir.
Değiştirici sarraf kentler;
toplanan servetin başka uğurlarda kullanılarak arttırılması için çalışırlar.
Bayağılık ve bedbahtlık (sisset
ve şikvet) kentleri; hayatın maddi zevklerine düşkün olup bu uğurda eğlenceyi
her şeyden üstün tutarlar.
Tagallüp kentler; tüm
zevklerini zafer üzerine kurup başka kentleri ezmeye çalışırlar.
Cimaî (Sapkın) kentler; tüm
hayatları zevk almak üzerine yaşarlar.
Cahil kentlerin yöneticisi
faziletli kentin yöneticisinden farklıdır. Bu nedenle halkı da düşünmeyen,
sorgulamayan, öğretilene inanmayan, sıhhat, saygı, kibir, şehvet, servet gibi
“dünyevi” hazları saadet sayarlar. Cahil kentler için adalet, kendi kentinin bekası için başka kentleri ezmektir. Tek olan doğruya yönelmedikleri için
adaletin de tek bir tanımı yoktur. Her kent kendi saadetinin çıkarı
doğrultusunda kendi adaletini tanımlar.
Eserin çalışma kapsamında değerlendirilmesinin nedeni, bir İslam düşünürü olan Farabi’nin varlık ve siyaset felsefesi analizlerinin bir ütopya çerçevesinde tanımlanmasının İslam epistemolojisi alanında yeni bir bilgi türü ve/ve ya yöntemi oluşturduğunun düşünülmesidir. Ayrıca mimari başlığı altında ele almamızın nedeni, bir kent ütopyası içermesidir; ancak bu ütopya mekansal olmaktan çok toplumsal ilişkileri tarifler.
1. . Çeviri metin (Almanca): Friedrich Dieterichi, Der Musterstaat von Alfarabi, Brill, 1900.
. Çeviri metin (Fransızca): Yûsuf Kerem, R. P.
Jaussen, J. Chlala, ldées des habitans de
la cité vertueuse, Kahire, 1949.
. Çeviri metin (Fransızca): Albert Nasri Nadir, Al-Fârâbî: Les ldees des habitans de la cite Vertueuse: Texte établi et
presenté par A. N., Beirut, 1959.
. Çeviri metin (İngilizce): Richard Walzer, Al-Farabi on the Perfect State, Clarendon, 1985.
. Çalışmaya esas çeviri metin (Türkçe): Nafiz Danışman, Maarif
Masımevi, 1956. (El Medinetü’l Fazıla)
. Çeviri metin (Türkçe): Prof. Dr. Ahmet Arslan, Divan Kitap, 2013.
(İdeal Devlet).
. Çeviri metin (Türkçe): Seyfi Say, Kurtuba Kitap, 2012. (Üstün Ülke).
Notlar: Eserin var olan 3 farklı nüshasına göre yeni bir tenkitli metin oluşturan Albert Nasri Nadir başlıkları 37 fasıl halinde belirlerken, eserin son ilmi neşrini yapıp İngilizceye çeviren R. Walzer ise eseri 6 fasıl ve 19 bab olarak bölümlemiştir (TDV İslam Ansiklopedisi, 2016). Çalışma kapsamında incelenen Türkçe metinde de Albert Nasri Nadir’in 37 fasıllık tenkitli metnine sadık kalındığı görülmektedir. Ancak çeşitli nüshaları ve tenkitli metinleri olan bu eserin belirlenen bölüm başlıklarının eserin orijinal haline uygunluğu şüphesiz ki tartışmalıdır.
El Medinetu'l Fazıla, Faziletli Kent, Kent, Ay Üstü Varlıklar, Ay Altı Varlıklar, Farabi, Ütopya