Sakızlı Ohannes Paşa
1891
1308
19. yy
İstanbul
Kitabcı Karabet
Arap Harfli Hasılı Metinler
“Mekteb-i Fünun-ı
Nefise-i Şahane'de tedris edilmiş olan derslerden müteşekkildir. Maarif Nezâret-i Celilesi'nin ruhsatiyle tab olunmuşdur.” denmektedir.
Sanat eserinin güzelliği
ile tabiattaki güzelliklerin farklı olduğunu belirterek söze başladığı eserinde
Ohannes şöyle der: “(Sanat eserlerinin güzelliğinin) ... kendine özgü bir sebep
ve hikmeti olması gerekmez mi?
Sanatkârın ortaya koyduğu o hayalî güzelliğin mahiyeti acaba nedir? Kendisinin içine nereden doğdu? Hattâ öyle bir kuvvetle kalbine doğdu ki,
bizi de etkiliyor. İşte sanat açısından
en dakik mesele budur. Bunun sebeplerini
arayarak sanatta her çeşit güzelliğe dair şartları ve kuralları inceleyen ilme
Fransızca esthétique denir.”
Sanatın Esas ve
Mahiyeti, İdealizm ve Realizm Usûlü, Sanatın Özel Nitelikleri, Zevk Güzelliği,
Hüner ve Deha, Üslûp birinci kısımın bölümlerini oluşturmaktadır. İkinci kısım ise Doğru ve Eğri Çizgi, Plastik
Sanatların Aslı ve Birbiriyle Olan Münasebeti, Mimarlık Sanatı ve Bunun Özel
Nitelikleri, Heykeltraşlık veya Musavvirlik Sanatının Özel Nitelikleri,
Ressamlık veya Nakış’tan oluşmaktadır.
Mimarlık Sanatı ve Bunun Özel Nitelikleri başlığı altında, mimarlığın
“her kavmin düşüncesinin, ihtiyaçlarının ve isteklerinin bir çeşit mütercimi”
olduğu, “tabiatı taklitten ziyade, yeni baştan icada” benzediği dile
getirilir. Mimarlığın iki yönü olduğunu
belirterek şöyle tanımlar: “Biri yapıcılık veya kalfalık, diğeri sanat
yönüdür.” Mimarlık bilgisi için de
şunları söyler: “Her sanatçı için birinci derecede lazım olan sanat duygusundan
başka, mimar, resim ve geometri, ağırlık kaldırma gibi matematik bilimlerine,
tarihe, iklim bilimine, memleketin kanun ve düzenlemelerine vâkıf olmalıdır.” “Mimarlık sanatında güzellikten ayrılmaz bazı
özellikler vardır ki onlar da bağlantı güzelliği (hüsn-i münâsebet) ve
sağlamlık özellikleridir.” Bu kavram
ile, içeriği ile yapının ya da elemanlarının bütünleşmesini anlatmaktadır. Mimarlıkta güzelliğin koşullarını, “orantı
(tenâsüb), özel şekil (sıfat-ı mahsûsa) ve ahenk güzelliği” ile tanımlar. İnsan ve oranları ile bunun mimetik olarak
yapıda yeniden üretilmesinden söz ederken bilindik klasik lisanın kurallarından
söz eder gibidir. Sadelik, büyüklük
(anıtsallık), dolu-boş oranları da aynı şekilde bizlere tanıdık
tanımlardır. Ardından yere ve iklime
bağlılık, buna karşın kimi yapıların bunlara bağımlı olmayışı (anıtlar)
konuları yer alır. Ve nihayet “harita” ile binanın temsili konusuna gelir:
“Binanın haritası, altından testere ile kesildiğinde ne hâl kesp eder ise, onun
resmi demektir.” “Resm-i makta, yani binanın kesimi, eğer bina, gerek yüzünden,
gerek yanından, yukarıdan aşağıya testere ile kesilecek olsa veya binanın içi
gösterilmek için bir yüzü kaldırıldığında nasıl görünür ise, o tarzda yapılan
resmidir.” “İrtifa planı ise, binanın dış yüzünün gösterişi demektir.”
Mimari, Güzel sanatlar, Fünun-ı nefise, Estetik, Sakızlı Ohannes, tarih, Kitabcı Karabet.