Simavna Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin, Osmanlı mutasavvıfı, filozofu ve kazaskeri.
Bilinmiyor
15. yy
İznik/Rumeli.
-Süleymaniye, Amcazade Hüseyin Paşa (34 Sü-Hü 282/7), el-Varidat.
-Süleymaniye kopyası: Talik. Su yolu filigranlı. Sırtı ve sertabı kahverengi meşin, deffeler ebru kağıt kaplı, mıklebli, yeni tamir görmüş cilt içindedir. Sonu noksandır. -İBB Atatürk Kit. (33) kopyası: 265x190, 170x100; 26 yaprak; rika. -İBB Atatürk Kitaplığı (1142) kopyası: 160x110, 120x60; 47 yaprak; nesih. -İBB Atatürk Kitaplığı (113) kopyası: 250x160, 230x130; 27 yaprak; rika. -Milli Kütüphane, Yazmalar Koleksiyonu (06 Mil Yz A 8533); 170x110, 100x50; 39 yaprak; talik; suyolu filigranlı.Zencirekli, desenli kahverengi meşin kaplı mukavva cilt. -Nuruosmaniye Yazma Eser Kütüphanesi, Nuruosmaniye Koleksiyonu (34 Nk 4900/5); 39-56 yaprak. -Millet Kütüphanesi, Ali Emiri ŞRY Koleksiyonu (980); 168x108, 120x65; 48 yaprak; talik; Tasavvuf Serlevha tezyinli ve yaldızlı, cetveller yaldızlı Tam meşin, şemseli, cetvelli, şirazeli, miklepli. -Millet Kütüphanesi, Ali Emiri ŞRY Koleksiyonu (981); 193x130, 152x95; 124 yaprak; rika; Tasavvuf Sırtı bez, yüzü ebru kağıt kaplı. -Millet Kütüphanesi, Ali Emiri ŞRY Koleksiyonu (982); 206x153,156x103; 55 yaprak; rika; Tasavvuf Tam meşin, yaldızlı ve zencirekli cetvelli. -Millet Kütüphanesi, Ali Emiri ŞRY Koleksiyonu (983); 202x106,153x124; 47 yaprak; rika; Tasavvuf Sırtı meşin, yüzü bez, yaldızlı cetvelli.
-Süleymaniye kopyası: Arapça. Eserin asıl adı el-Vâridâtü'l-gaybiye dir. Keşf. 11. 1995., A'lâm. VIII. 40., Os. Mü. l. 39.
Şeyh Bedrettin’in ölümünden
sonra eser, Orta Doğu ve Anadolu İslam coğrafyasında sarsıcı bir etki
yaratmıştır. Şeyh Bedrettin hareketi ve Börklüce Mustafa’nın idam edilmesi
sürecine Varidat’da yer alan fikirlerin sebep gösterildiği düşünülmektedir.
Şeyh Bedrettin’in ölümünden sonra müridleri tarafından derlenerek kaleme alınan bir kitap olduğu söylenmekle birlikte, torunu Hâfız Halil, 864 (1460) yılı civarında kaleme aldığı dedesine ait menâkıbnâmede Vâridât’ın bizzat dedesi tarafından yazılan son eser olduğunu belirtir. (CEYLAN, S. 2012. "Vâridât", İslam Ansiklopedisi, cilt:42, ss.520-522.)
Eserde,
ontolojik ve epistemolojik açıdan Ortodoks dinsel anlatının dışına çıkan varlık
ve Tanrı kavramı ve Kuran-ı Kerim yorumlaması, o güne kadarki tanım ve
yorumlara muhalif bir söylem taşımaktadır. Tasavvuf ve panteizm geleneğini
takip eder. Yöntem olarak, ilahi varlıktan maddi varlığa ulaşmak yerine, maddi
dünyanın gerçekliklerinden Tanrıya ulaşmak hedeflenmiştir. Tanrı’nın her şey
olmasının O’nu aynı zamanda hiçbir şey olmasına ve dolayısıyla her şeyde
olmasına inanan Şeyh Bedrettin, aynı zamanda Kuran’ın gizli şifre ve anlamlar
içerdiğini öne sürmüştür. Eserin temel yöntemini oluşturan Kuran analizi, İslam
epistemolojisi açısından alternatif bir metindir.
-Yukarıda belirtilen müstensihlerin eserleri.
Varlık felsefesi, Şeyh Bedrettin, Alternatif, İslam Epistemolojisi, vahdet-i vücut.